טיפול רגשי לבוגריםמגיל 18 והלאה

טיפול רגשי לבוגרים נעשה לרוב באמצעות שיחה, אך הוא יכול להעזר גם בדרכים שאינן מילוליות כגון תרפיה במוסיקה, בתנועה ועוד. קיימת נטייה לחשוב שתרפיה במוסיקה ובתנועה היא שיטת טיפול המיועדת לילדים ואילו למבוגרים מתאים טיפול רגשי וורבאלי. תרפיה במוסיקה ובתנועה למבוגרים היא טיפול רגשי לכל דבר והיא בהחלט וורבאלית. היא נהנית מארגז כלים נוסף במקום בו המילים נתקעות אך מבוססת על שיח והקשבה בו המטופל/ת מוזמנים להעלות תכנים המעסיקים אותם בחיי היומיום.
אנו חיים במציאות אינטנסיבית הדורשת התמודדות מורכבת בחזיתות שונות: בית ומשפחה, זוגיות וילדים, עבודה ומימוש עצמי, פעילות חברתית ושעות פנאי וכל זאת לצד עול הפרנסה. כיצד נצליח להתנהל מתוך הקשבה ואותנטיות לכל הקולות הפנימיים שלנו ולא נשאב, ללא בחירה, לתכתיבי הסביבה?

עם היציאה לחיים הבוגרים מתעוררות המון שאלות. חלקן הן תהיות אישיות וחלקן נשאלות ע"י הסביבה הדורשת תשובות וידיעה ברורה: "מה תרצי לעשות בצבא"? "מה תלמדי ומה תרצי להיות כשתיהי גדולה"? "מה עם בן זוג"? "איך מוצאים פרטנר ראוי"? "כיצד חיים לבד בלי להרגיש בודדים"? "כיצד חיים בזוג מבלי לאבד את הנפרדות"?

זה נשמע מוזר שלפעמים צריך להגיע לחדר טיפול רק כדי להיזכר ב"נשימה" ובזכות לנשום. לעצור לרגע את המירוץ המטורף ולהקשיב לקולות הפנימיים. "מה אני רוצה באמת"? "איך אני מתנהלת בין הקולות הפנימיים שלעתים נמצאים במאבק בינם לבין עצמם ו/או עם הקולות החיצוניים"? "מה יקרה לי אם אעז להפסיק לרצות (פתח מתחת לר') ויותר אעמוד על זכויותי ורצונותי"? "האם אפשר לעשות שינוי בדפוסי התנהגות מושרשים"? "מה עבר אלי מהורי ומה אני מזהה כפיתוח אישי בעקבות נסיבות חיי"? "כיצד ארגיש טוב עם עצמי"? "כיצד אקיף את עצמי רק באנשים מיטיבים הראויים לי? כאלה עם אנרגיות חיוביות, אוהבות, מפרגנות, חסרות אינטרס מחבל"?

ברצף החיים ישנן, מידי פעם, תקופות מאתגרות מבחינת ההתמודדות עם קשיים ואלו נותנות את אותותיהן על נפש האדם. משברים כמו מוות או גירושין הם טלטלות קשות הזקוקות לזמן עיבוד האובדן. לעיתים מדובר בסבל אחר, סבל פיזי המשפיע בהכרח גם על הנפש (גופנפש אחד הם). לעיתים ההפרעה מעקבת התפתחות אישית, משפיעה ומפריעה בהתנהלות היומיומית בבית, בתפקוד בעבודה, משפיעה על היחסים עם בן הזוג ומערכות יחסים אחרות, משפיעה על הקשר עם הילדים, ההנאה מפעילויות שונות נפגמת, סף החרדה עולה, ההערכה העצמית עלולה לרדת ובמצבי שפל שכאלו יכולים לחוש מצב רוח דיכאוני ובדידות.

לעיתים אלו שינויים ומעברים בחיים שצריך להסתגל אליהם על מנת שלא יהפכו לנקודות שבר. המעבר מסטטוס תלמיד/ה לחייל/ת, השחרור מהצבא והזכייה בחירות. האם לטייל או ללמוד? מציאת בן זוג, מערכות יחסים עם בני משפחה וחברים, שאלת הבדידות לצד פיתוח היכולת להיות לבד ובנפרדות טובה. המעבר לחיים בזוג, הולדת ילד, השינויים העוברים על משפחות שונות: חד הוריות, חד מיניות או על זוג ללא ילדים בהפכם למשפחה עם ילדים. תסמונת הקן המתרוקן, מה עושים כשהילדים בוגרים וההורים נכנסים לגיל הפנסיה? ועוד ועוד שאלות והתלבטויות, גדולות כקטנות.

טיפול רגשי הוא מסע מרתק הנעשה בתנאים מכבדים הקשובים ומותאמים לקצב ולסגנון של הפונה. מסע שכזה אמור לעורר למודעות, לספק רווחה נפשית ולצייד בכלים להתמודדות יעילה יותר.